1) Επειδή την πλήρωσες και την πληρώνεις: Το 50% του κτήματος της Βίλας Ζωγράφου αγοράστηκε με παράνομο δάνειο το 2006 ύψους 19.000.000 ευρώ (χωρίς τους τόκους), δάνειο το οποίο νομιμοποιήθηκε το 2013 με τη
σύμφωνη ψήφο των δημοτικών παρατάξεων του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ.
2) Επειδή θα την πληρώσεις εκ νέου: Δεν έχει ακόμα στεγνώσει το μελάνι από τη σύμβαση για έργο προϋπολογισμού 154.430 ευρώ με στόχο την ανακαίνιση των βιλών Κοτοπούλη, Βουγά και Βοναπάρτη που υπέγραψαν δημοτική αρχή και περιφέρεια. Και δεν ξεχνάμε την πρόσφατη αγορά του θεάτρου «Δημήτρης
Ποταμίτης» έναντι 550.000 ευρώ, επίσης για να γίνει πολιτιστικό κέντρο, που για την ανακατασκευή του θα χρειαστούν ένα κάρο αδειοδοτήσεις και ένα σκασμό χρήματα. Ο Δήμος συνεπώς έχει λεφτά για πνευματικά κέντρα, πολιτιστικές εκδηλώσεις και σοπράνο καλλιτεχνικές διευθύντριες με ετήσιο μισθό 23 χιλιάρικα. Αντιθέτως, για μονιμοποίηση των εργαζομένων του Δήμου που παρ’ όλες τις προεκλογικές και μετεκλογικές διακηρύξεις ακόμα δουλεύουν υπό καθεστώς προγραμμάτων «κοινωφελούς εργασίας» δεν έχει. Αυτοί οι άνθρωποι δουλεύουν με εξαιρετικά χαμηλό μισθό, χωρίς να τους αναγνωρίζεται κανένα εργατικό δικαίωμα (άδεια ασθενείας, δικαίωμα απεργίας κ.α.). Στην τελική, έπρεπε να γίνει απεργία διαρκείας για να πάρουν οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα μόνο κάποια από τα αυτονόητα Μέσα Ατομικής Προστασίας. Αυτές είναι οι προτεραιότητες όχι μόνον αυτής αλλά και της κάθε Δημοτικής Αρχής.
3) Επειδή όσο λειτουργούσε η κατάληψη, μπορούσες να αποφασίσεις για τα πάντα. Κάθε εβδομάδα πραγματοποιούνταν ανακοινωμένες συνελεύσεις ανοιχτές προς όλο τον κόσμο. Στις διαδικασίες αυτές συμμετείχαν όλα τα άτομα οριζόντια, δηλαδή χωρίς ιεραρχία και διακρίσεις. Μάλιστα πέρα από τη διαχείριση του χώρου με την αυστηρά πρακτική έννοια που ήταν πάντα στην ατζέντα, ο οποιοσδήποτε μπορούσε να θέσει το όποιο θέμα κοινωνικοπολιτικού ενδιαφέροντος και να πει την άποψη του πάνω σε αυτό. Αρκεί να μην εκπροσωπούσε κομματικά ή εμπορευματικά συμφέροντα και να μην ήταν φορέας φασιστικών αντιλήψεων. Όλες οι αποφάσεις είτε αφορούσαν το μέλλον της Βίλας είτε κάποιο άλλο θέμα διαμορφώνονταν από όλους. Για κάνε μια βόλτα από το δημοτικό συμβούλιο και προσπάθησε να πεις την άποψη σου. Σε διαβεβαιώνουμε πως δεν μπορείς.
4) Επειδή «ωδείο» ήταν ήδη η Βίλα Ζωγράφου. Μαθήματα μουσικής γινόντουσαν πάντα στην κατάληψη. Εδώ στήθηκε ολόκληρο στούντιο/προβάδικο. Και να ‘ταν μόνο αυτό; Κατά καιρούς πραγματοποιούνταν μαθήματα για μαθητές γυμνασίου/λυκείου, διαφόρων γλωσσών, φωτογραφίας, ιστορίας, κινηματογράφου, θεάτρου, κ.α., καθώς και συναντήσεις μελέτης επιστημονικών και λογοτεχνικών έργων. Και όλα αυτά χωρίς κανένα χρηματικό αντίτιμο!
Γενικότερα, η κατάληψη ήταν ένας χώρος ανταλλαγής γνώσεων και ιδεών, από τα πιο μικρά και καθημερινά πράγματα μέχρι τα πιο μεγάλα και πολύπλοκα ζητήματα.
5) Επειδή «πολιτιστικό κέντρο» ήταν ήδη η Βίλα Ζωγράφου. Όχι μόνο με την παραδοσιακή έννοια, δηλαδή ένας χώρος που περιελάμβανε παιδικό δωμάτιο, βιβλιοθήκη και κουκλοθέατρο αλλά και γίνονταν θεατρικές παραστάσεις, προβολές ταινιών, συναυλίες και εκδηλώσεις. Λειτουργούσε επίσης ως μια εστία διαμόρφωσης και αναπαραγωγής ενός διαφορετικού πολιτισμού. Του πολιτισμού των ανθρώπων που δε σταματούν να αγωνίζονται για ένα καλύτερο κόσμο, που δε σκύβουν το κεφάλι, που δε φιμώνονται, που δεν αναθέτουν το μέλλον τους στον κάθε πολιτικάντη και «ειδικό». Και αυτό, διότι ο κόσμος που συμμετείχε στην κατάληψη ανήκει σε αυτές τις κοινωνικές τάξεις οι οποίες, ενώ παράγουν τον πλούτο όλου του πλανήτη, εισπράττουν μόνο ψίχουλα, εκμετάλλευση και καταπίεση.
6) Επειδή «χώρος πρασίνου» ήταν ήδη η Βίλα Ζωγράφου. Αυτό αφενός το ξέρουν καλά όσοι κάτοικοι συμμετείχαν στη δεντροφύτευση του χώρου, ανατρέποντας έτσι την εικόνα εγκατάλειψης που κυριαρχούσε στο χώρο πριν αυτός γίνει κατάληψη. Αφετέρου μπορεί να το διαβεβαιώσει όποιος έχει φέρει το παιδί του για να παίξει στο προαύλιο και στις διάφορες παιδικές εκδηλώσεις που γίνονταν, όποιος έχει βγάλει το σκυλί του βόλτα στο κτήμα, όποιος έχει παίξει μπάλα στο γηπεδάκι και, γενικά, όποιος έχει περάσει έστω και μία φορά απ’ έξω. Και όσοι ξεχνάνε ή αδιαφορούν για την καλλιέργεια τροφίμων στο Μπαξέ, ένα μεγάλο κομμάτι του εξωτερικού χώρου, ίσως αντιληφθούν σύντομα πως το γκαζόν δεν τρώγεται. Αξίζει εδώ να σημειωθεί, πως η δημοτική αρχή προσλαμβάνει εργολάβους για να κλαδεύει τα δέντρα ενώ υπάρχουν δημοτικοί κηπουροί.
7) Επειδή η κατάληψη στα πεντέμισι χρόνια λειτουργίας της κάλυπτε βασικές ανάγκες και επιθυμίες. Μάζευε χρήματα για φυλακισμένους αγωνιστές, για απεργούς, για ιατρικά έξοδα, για δικαστήρια, για σωματεία βάσης και
εργατικές συλλογικότητες. Καλλιεργούσε προϊόντα και οργάνωνε συλλογικές κουζίνες. Είχε χαριστικό παζάρι και μάζευε περιστασιακά είδη πρώτης ανάγκης. Στέγασε προσωρινά άστεγους και αδέσποτα. Και όλα αυτά μακριά από
ΜΚΟ, Εκκλησία, φιλανθρωπικά ιδρύματα και κρατικούς θεσμούς. Γιατί ο «ανθρωπισμός» τους έχει κοντά ποδάρια και απλά διαιωνίζει τη φτωχοποίηση ενώ η αγωνιστική αλληλεγγύη μας είναι πρόταγμα και λύση για τα προβλήματα
της κοινωνίας.
8) Επειδή δε σου στοίχιζε τίποτα. Μέχρι που οι Δημοτικές Αρχές αποφάσισαν αυθαίρετα να πληρώνουν ένα τυχαίο πόσο στη ΔΕΗ, ξεκάθαρα για να αποκτήσουν ένα προπαγανδιστικό χαρτί ενάντια στην κατάληψη, βαρύνοντας
οικονομικά τους κατοίκους της περιοχής. Όσον αφορά το νερό για το πότισμα, αυτό προερχόταν από προϋπάρχουσα γεώτρηση. Ουδέποτε επιτράπηκε στη ΔΕΗ ή στην ΕΥΔΑΠ να τσεκάρει τα ρολόγια της κατάληψης. Το ρεύμα και το
νερό ανήκουν σε αυτούς που τα παράγουν και τα χρειάζονται.
9) Επειδή ΜΜΕ και Κράτος σε κοροϊδεύουν. Βάπτισαν τα βαζάκια της μαρμελάδας «μπουκάλια», τα πατσαβούρια «στουπιά», τα χρηματοκιβώτια των τσιφλικάδων Ζωγραφαίων ταμειακές μηχανές και άλλα ευφάνταστα. Θέλουν να
σε κάνουν να πιστέψεις πως την κατάληψη τη χρησιμοποιούσαν μόνο τα 7 άτομα που συνελήφθησαν μέσα (και όχι απ’ έξω όπως είπαν). Τα ψέματα τους κατέρρευσαν παταγωδώς όταν στην πορεία που καλέστηκε το ίδιο κιόλας
βράδυ συμμετείχαν δυναμικά 1500 άτομα.
10) Επειδή η Βίλα Ζωγράφου είναι ακόμα μία από τις πολλές καταλήψεις και εστίες αγώνα που χτυπήθηκαν από το Κράτος και το παρακράτος. Οι καταλήψεις και οι αυτοοργανωμένοι χώροι είναι στο στόχαστρο, γιατί αποτελούν τους χώρους όπου οικοδομείται καθημερινά «από τα κάτω» ένας ζωντανός πολιτισμός αγώνα. Είναι χώροι ελεύθερης διάδοσης ιδεών, πολιτικής ζύμωσης και ποικιλόμορφης δραστηριοποίησης για πάρα πολύ κόσμο. Αποτελούν σημείο ελεύθερης συνάντησης, έκφρασης, δημιουργίας σχέσεων και καλλιέργειας συνειδήσεων ενάντια στην αποξένωση και την εξαθλίωση που χαρακτηρίζουν τη σημερινή πραγματικότητα.
11) Επειδή οι καταλήψεις είναι αγκάθια στα σχέδια αυτών που λιγουρεύονται την εμπορική εκμετάλλευση των τελευταίων ελεύθερων κοινωνικών χώρων και την ιδιωτικοποίηση τους. Δεν τρώμε κουτόχορτο· κανένας Δήμος δεν ξοδεύει 19.500.000 ευρώ για να στήσει «ωδεία» και «χώρους πρασίνου». Το γεγονός πως η Βίλα Ζωγράφου μπορεί να μην γίνει σήμερα εμπορικό κέντρο, αυτό δε σημαίνει πως δε θα γίνει αύριο. Έρχεται και το ΜΕΤΡΟ. Το κτήμα της Βίλας είναι φιλετάκι για να τον τσιμεντώσει με εργολαβίες, όπως έχει κάνει και σε άλλους χώρους στο
παρελθόν, μετατρέποντας τον σε χώρο που πληρώνεις για να υπάρξεις. Ενδεικτικό των προθέσεων του δήμου, πάντως, είναι πως, πριν ακόμα καταστείλει την κατάληψη, προσέλαβε με κρυφό διαγωνισμό εταιρία σεκιούριτι για να απαγορεύει την είσοδο στο χώρο, και πως η πρώτη της κίνηση αφού την εκκένωσε είναι να εγκαταστήσει κάμερες. Αυτό θα πει «Δημόσιος Χώρος» για τη δημοτική αρχή.
Ως πότε θα δέχεσαι να σε φτύνουν και να σου λένε πως βρέχει, ως πότε θα δέχεσαι να σε χτυπάνε και να μην αντιδράς;
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΣΤΙΕΣ ΑΓΩΝΑ
Συνέλευση Βίλας Ζωγράφου και Αλληλέγγυες/οι